23 مرداد, 1398

مدلسازی شبکه‌ای ساختمان

مدلسازی شبکه‌ای با استفاده از برنامه‌های کامپیوتری این حوزه انجام شده و با استفاده از این روش به راحتی امکان مدلسازی جریان هوا در ساختمان‌های بزرگ و پیچیده فراهم می‌گردد.

هدف

هدف اصلی مدلسازی‌های شبکه‌ای تحلیل جریان هوا و ارزیابی نحوه عملکرد سامانه کنترل دود در یک ساختمان مشخص، مطابق با آنچه که مدنظر طراح بوده است، می‌باشد.علاوه‌ بر این با استفاده از مدلسازی شبکه‌ای می‌توان ظرفیت و مشخصات فن‌های سامانه کنترل دود را تعیین کرد. مدل‌های شبکه‌ای به منظور ارزیابی سامانه‌های کنترل دود و تحلیل حرکت دود در ساختمان در اواخر دهه 60 میلادی توسعه یافتند، اما کارکردن با مدل‌های ابتدایی آنها، سخت و طاقت‌فرسا بود و چندان مورد استفاده قرار نمی‌گرفتند.

امروزه این مدل‌ها توسعه و پیشرفت قابل توجهی داشته‌اند و از آنها به صورت گسترده‌ای در تحلیل جریان‌های هوا در ساختمان استفاده می‌شود.

در این مدل ساختمان به وسیله تعدادی فضا یا گره که هر کدام دارای دما و فشار مشخصی هستند، تعریف می‌شود. تمامی اتاق‌ها، راهروها و سایر فضاها با گره و فضاهایی مانند آتریوم‌ها، راه‌پله‌ها، آسانسورها و سایر شفت‌های عمودی نیز به وسیله تعدادی گره پشت سرهم (هر طبقه یک گره) که به یکدیگر ارتباط دارند، تعریف می‌شوند. هوا از طریق مسیر‌های نشتی از قسمت‌های (گره‌های) پرفشار به سمت قسمت‌های کم‌فشار جریان‌می‌یابد. این مسیرهای نشتی می‌تواند درز درب‌ها، پنجره‌ها، دیوارها و یا مسیرهای بزرگ جریان هوا مانند درب‌ها و پنجره‌های باز باشند.

مدلسازی

استفاده از معادلات جبری به منظور تحلیل سامانه‌های فشار مثبت و تخلیه دود در ساختمان‌های پیچیده، مانند تصاویر فوق امکانپذیر نیست. جهت تحلیل جریان هوا در این ساختمان‌ها بایستی از روش‌های مدلسازی شبکه‌ای بهره برد.

در مدلسازی شبکه‌ای می‌توان هوای خارج ساختمان ‌را به وسیله فن در نقطه مورد نظر به شفت (یا هر فضای دیگر) تزریق کرده و مقادیر اختلاف فشار حاصل از آن را مورد بررسی قرار داد. بدین ترتیب امکان شبیه‌سازی سامانه فشار مثبت راه‌پله، سامانه فشار مثبت آسانسور و یا هر سامانه فشار مثبت دیگر فراهم می‌گردد.

همچنین با استفاده از مدلسازی شبکه‌ای، می‌توان سامانه‌های اگزاست دود را نیز مورد بررسی و ارزیابی قرار داد. مقادیر فشار فضاهای مختلف و جریان عبوری از مسیرهای نشتی مختلف، در حالت پایا، به وسیله حل شبکه جریان هوا، که شامل تمامی نیرو‌های موثر مانند باد، سامانه فشار مثبت و اختلاف دمای بین هوای داخل و خارج می‌شود، محاسبه می‌گردند.

انواع مدلسازی شبکه ای

با استفاده از مدلسازی شبکه‌ای علاوه بر مدلسازی سامانه‌های فشار مثبت، سامانه‌های تخلیه و تحلیل جریان‌های هوا در داخل ساختمان، می‌توان جریان دود در ساختمان را نیز مورد بررسی قرار داده و با استفاده مقادیر غلظت دود در فضاهای مختلف شرایط ایمنی افراد در آن فضاها را ارزیابی کرد. اصطلاحاً این روش مدلسازی حریق و دود در ساختمان، مدلسازی دو ناحیه‌ای نامیده می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه مدلسازی دوناحیه‌ای حریق و دود در ساختمان‌ها رجوع نمایید.

مدلسازی , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *