کنترل و مدیریت دود

دود عامل اصلی بروز تلفات در حوادث حریق است، در حدود 70 درصد تلفات ناشی از حریق در اثر استنشاق دود رخ می‌دهد. دود سریعاً از محل حریق حرکت کرده و سلامتی افراد در سایر قسمت‌ها و فضاهای ساختمان را تهدید می‌کند.
دود عبارت است از ذرات جامد و مایع پخش‌شده در هوا به همراه گازهایی که در طول فرآیند سوختن مواد و یا واکنش آزاد می‌شوند، در کنار مقادیری هوا که ممکن است با آنها کاملاً مخلوط شده باشد. گازهای سمی، گرما و شار حرارت تشعشعی همگی مخاطرات مستقیم شعله‌های حریق و دود ناشی از آن هستند که سلامتی انسان‌ها را تهدید می‌کنند. زمانی که غلظت دود زیاد شود، توانایی بینایی افراد به شدت کاهش یافته و حرکت افراد به آرامی انجام می‌شود. اگر افراد به مدت طولانی در معرض دود قرار بگیرند ممکن است گم شوند. سقوط از ارتفاع و بالکن‌ها یکی دیگر از حوادث شایعی است که در اثر کاهش دید افراد را تهدید می‌کند. در اکثر موارد در حریق‌های ساختمانی، مخاطرات ناشی از کاهش قدرت بینایی افراد، اولین و اصلی‌ترین تهدید برای سلامتی ساکنین است؛ با این حال بایستی سایر تهدیدات را نیز در نظر گرفت.

بر اساس سامانه گزارش‌گیری اطلاعات حریق ایالات متحده، اسپرینکلرها دارای نرخ شکست حدود 12 درصد هستند.

بر اساس سامانه گزارش‌گیری اطلاعات حریق ایالات متحده، اسپرینکلرها دارای نرخ شکست حدود 12 درصد هستند.

اسپرینکلرها و سامانه‌های اطفای حریق نقشی کلیدی در بهبود ایمنی افراد و حفاظت در مقایل حریق بر عهده دارند. بر اساس سامانه گزارش‌گیری اطلاعات حریق ایالات متحده، اسپرینکلرها دارای نرخ شکست حدود 12 درصد هستند. این سامانه‌ها در 8 درصد از حوادث حریق ایالات متحده فعال نشده‌اند و در 4 درصد فاقد کارایی لازم بودند. بنابراین سامانه‌های کنترل دود حتی در ساختمان‌های با پوشش کامل شبکه بارنده نیز منجر به ارتقای سطح ایمنی متصرفین در مقابل مخاطرات دود می‌شود.
بر اساس هندبوک NFPA 92 در زمان بروز حوادث حریق، احتمال قرارگرفتن افراد در معرض دود ناشی از حریق بسیار بیشتر از شعله‌های آن است. علاوه بر کلیه سامانه‌های عامل و غیرعامل تعبیه‌شده در ساختمان، سامانه‌های کنترل دود توانایی ارتقای سطح ایمنی افراد و حفاظت از آنها در مقابل اثرات حریق و دود ناشی از آن را دارند.
سامانه‌های کنترل دود به منظور دستیابی به مقاصد و اهداف زیر طراحی و اجرا می‌شوند.

  • ایجاد و حفظ محیطی ایمن به منظور تخلیه متصرفین از ساختمان
  • کنترل و محدودسازی حرکت دود بین فضای حریق و نواحی مجاور
  • ایجاد شرایطی به منظور کمک به عوامل آتش‌نشانی
  • کاهش خسارت مادی
  • کمک به تخلیه دود پس از حادثه حریق
کنترل و مدیریت دود
کنترل و مدیریت دود

سامانه‌های کنترل دود از دو رویکرد محدود‌سازی دود (Smoke Containment) و مدیریت دود (Smoke Management) استفاده می‌کنند.

سامانه‌های کنترل دود از دو رویکرد محدود‌سازی دود (Smoke Containment) و مدیریت دود (Smoke Management) استفاده می‌کنند.

سامانه‌های کنترل دود به دو دسته سامانه‌های محدود‌سازی دود (Smoke Containment) و سامانه‌های مدیریت دود (Smoke Management) تقسیم می‌شوند. رویکرد محدودسازی دود در سامانه‌های فشار مثبت راه‌پله، فشار مثبت ناحیه‌ای، فشار مثبت چاله آسانسور، فشار مثبت پیش‌ورودی و فشار مثبت فضای امن مورد استفاده قرار می‌گیرد. از رویکرد مدیریت دود نیز در طراحی سامانه‌های کنترل دود در فضاهای بزرگ مانند آتریوم‌ها استفاده می‌شود.

خدمات شرکت ایمن طرح سیال در این حوزه عبارتند از:

شبیه‌سازی حریق و دود

مدلسازی رفتار حریق و سامانه‌های کنترل دود با روش‌های مختلفی شامل تست حریق در ابعاد آزمایشگاهی و …

سامانه‌های فشار مثبت و فشار منفی

معمولاً دود به واسطه اثر دودکشی تمایل دارد که وارد شفت‌های عمودی ساختمان شده و از آنجا به سرعت در ساختمان انتشار یابد و…

سامانه‌های محدودسازی دود

رویکرد محدودسازی دود در سامانه‌های فشار مثبت راه‌پله، فشار مثبت ناحیه‌ای، فشار مثبت چاله آسانسور، فشار مثبت پیش‌ورودی و فشار مثبت فضای امن و …

سامانه‌های مدیریت دود

در صورت وقوع حریق در یک آتریوم مجتمع تجاری یا یک تالار تئاتر چند طبقه فرآیند تخلیه نفرات زمان‌بر و طولانی است و در این شرایط باید از…

جهت کسب مشاوره در خصوص پروژه مورد نظر خود با ما تماس بگیرید.