شبیه‌سازی تخلیه افراد در مواقع اضطراری

ساختمان‌ها بایستی به نحوی طراحی گردند که امکان حرکت آزادانه افراد در آنها فراهم باشد و در مواقع اضطراری نیز امکان تخلیه سریع ساختمان وجود داشته باشد. با استفاده از شبیه‌سازی حرکت افراد می‌توان جریان افراد و متصرفین را در ساختمان‌های بزرگ، پیچیده و شلوغ، مانند مجتمع‌های تجاری، هتل‌ها، ساختمان‌های بلند مرتبه، استادیوم‌های ورزشی، سالن‌های کنفرانس، فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های مترو، راه‌آهن و غیره که افراد با تراکم بالایی در آنها حضور دارند، مورد تحلیل قرار داده و با تغییر موقعیت مسیرهای خروج، جریان حرکت افراد را بهینه نمود.

محاسبات تخلیه افراد یکی از بخش‌های اصلی تحلیل‌های عملکرد محور (Performance Based) در طراحی سامانه‌های ایمنی ساختمان‌ها هستند. در برخی از ساختمان‌های ساده مهندسین با استفاده از روش‌های محاسباتی دستی به تحلیل حرکت و تخلیه افراد از ساختمان می‌پردازند؛ اما در ساختمان‌های پیچیده لازم است که مدل‌ها و شبیه‌سازی‌های تخلیه نفرات بهره برد. محاسبات دستی معمولاً با استفاده از روابط ارائه شده در مراجع، مانند هندبوک‌های انجمن مهندسی حفاظت در برابر حریق (SFPE) انجام می‌پذیرد.
به منظور دستیابی به نتایج دقیق‌تر و واقعی‌تر نسبت به محاسبات دستی و اطمینان از حفظ شرایط ایمنی در ساختمان‌ها، مهندسین و متخصصین از مدل‌های کامپیوتری تخلیه نفرات بهره می‌برند. در این زمینه مدل‌های کامپیوتری با ویژگی‌ها و مشخصات مختلفی وجود دارند. کارشناسان و متخصصین شرکت ایمن طرح سیال در مدلسازی تخلیه نفرات در مواقع اضطراری از نرم‌افزارهای مختلفی بهره برده و توانایی مدلسازی شرایط و مشخصات مختلف را دارا می‌باشند. با استفاده از تصاویر انیمیشن‌های سه بعدی، درک دقیقی از فرآیند تخلیه نفرات و اثرات محیطی ساختمان بر آن کسب می‌گردد. با بررسی این خروجی‌ها می‌توان هندسه مسیر‌های خروج را به نحوی بهینه‌سازی کرد که خروج ساکنین در سریع‌ترین زمان ممکن صورت پذیرد.

شبیه‌سازی تخلیه افراد در مواقع اضطراری

محاسبات تخلیه افراد یکی از بخش‌های اصلی تحلیل‌های عملکرد محور (Performance Based) در طراحی سامانه‌های ایمنی ساختمان‌ها هستند.

محاسبات تخلیه افراد یکی از بخش‌های اصلی تحلیل‌های عملکرد محور (Performance Based) در طراحی سامانه‌های ایمنی ساختمان‌ها هستند.

مهندسین و متخصصین ایمنی در برابر حریق، به منظور آزمایش و ارزیابی عملکرد سامانه‌های کنترل دود و هندسه ساختمان از مدلسازی تخلیه افراد استفاده می‌کنند. کارشناسان ما در کنار نرم‌افزارهای مدلسازی نسبتاً ساده، از مدل‌های شبیه‌سازی پیشرفته مانند EVAC استفاده می‌کنند. نتایج مدلسازی را می‌توان با معیارهای ارائه شده در استانداردهای مختلف مانند IBC و NFPA مورد بررسی و ارزیابی قرار داد و مسیرهای خروجی ساختمان را مطابق با آنها تغییر داد. در پایان باید در نظر داشت که مدلسازی تخلیه نفرات علی‌رغم اینکه نسبت به سایر مدلسازی‌ها از روابط ساده‌تری پیروی می‌کند اما از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و یکی از بخش‌های اصلی فرآیند طراحی عملکرد محور می‌باشد.