شبیه‌سازی حریق و دود در ساختمان‌ها

دود به عنوان عامل اصلی بروز تلفات در زمان حریق شناخته شده و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به عنوان مثال در ساختمان‌ها اجزایی مانند راه‌پله‌ها، چاله‌های آسانسور و سایر شفت‌های عمودی اغلب پر از دود شده و مسدود می‌شوند و این امر علاوه بر جلوگیری از تخلیه ساکنین مانع از اجرای مناسب عملیات نجات افراد و مهار حریق توسط آتش‌نشانان خواهد شد. چرا که وقتی غلظت دود زیاد می‌شود، افراد تقریبا قدرت بینایی خود را از دست داده و به آرامی حرکت می‌کنند. به همین دلیل کنترل و مدیریت دود در زمان حریق یکی از مهمترین مسائل مطرح در حوزه ایمنی ساختمان‌، به خصوص در ساختمان‌های بلند مرتبه، بزرگ و پیچیده است.

مدلسازی رفتار حریق و سامانه‌های کنترل دود با روش‌های مختلفی شامل تست حریق در ابعاد آزمایشگاهی، تست حریق در ابعاد واقعی، شبیه‌سازی عددی یا همان دینامیک سیالات محاسباتی، مدلسازی شبکه‌ای با دیدگاه دو منطقه‌ای و روش‌های تحلیلی انجام می‌شود. روش‌های تست و آزمایشگاهی برای اینکه از دقت کافی برخوردار باشند، معمولاً هزینه‌های بسیار زیادی را در پی خواهند داشت. اما روش شبیه‌سازی عددی علاوه بر آنکه دارای دقت بالایی است، هزینه‌های نسبتاً کمتری را نیز در پی دارد. روش‌های تحلیلی معمولاً به دلیل پیچیدگی بسیار زیاد، دارای فرضیات ساده‌ساز زیادی هستند که این موضوع سبب کاهش دقت این روش‌ها و بعضاً بروز خطا در نتایج می‌شود. روش‌های مدلسازی شبکه‌ای که هزینه‌های به مراتب کمتری را در پی دارند، در ساختمان‌هایی که دارای فضاهای کوچک زیاد و متعددی می‌باشند از دقت نسبتاً قابل قبولی برخوردار هستند. اما استفاده از این روش‌ها در فضاهای بزرگ و مرتفع به دلیل فرضیات ساده‌ساز منجر به بروز خطاهای قابل توجهی می‌شود.

main_1500

به همین دلیل کنترل و مدیریت دود در زمان حریق یکی از مهمترین مسائل مطرح در حوزه ایمنی ساختمان‌، به خصوص در ساختمان‌های بلند مرتبه، بزرگ و پیچیده است.

به همین دلیل کنترل و مدیریت دود در زمان حریق یکی از مهمترین مسائل مطرح در حوزه ایمنی ساختمان‌، به خصوص در ساختمان‌های بلند مرتبه، بزرگ و پیچیده است.

4

شبیه‌سازی حریق و دود علاوه بر کاربرد‌های ساختمانی در صنایع پتروشیمی، نفتی، نظامی، نیروگاهی و سایر صنایع حساس نیز کاربرد زیادی دارد. در اماکن مسقفی که احتمال بروز حریق وجود دارد، مدلسازی حریق و دود به منظور طراحی سامانه‌های حفاظت از افراد، تجهیزات و ساختمان در برابر حریق بسیار پر اهمیت و حساس است. همچنین در طراحی سامانه‌های کنترل دود در ساختمان‌ها و اماکن حساس و انجام طراحی با روش عملکرد محور، استفاده از روش‌های دینامیک سیالات محاسباتی امری اجتناب ناپذیر به نظر می‌رسد.