15 آبان, 1399

کتاب راهنمای نرم افزار کانتم CONTAM

کتاب راهنمای نرم افزار کانتم

کتاب راهنمای نرم افزار کانتم

مدلسازی شبکه ای و کانتم

در حال حاضر یکی از چالش‌ها و مباحث حائز اهمیت در صنعت تأسیسات مکانیکی ساختمان، تحلیل جریان هوا در ساختمان است. معمولا افراد تجربیات ناخوشایند مختلفی را از توزیع نامناسب هوا در ساختمان و انتشار ناخواسته بو و سایر آلاینده‌ها، در قسمت های مختلف ساختمان دارند. این موضوع در پروژه‌های ساختمانی مختلف و بعضا شاخص کشور نیز ملاحظه گردیده است. مدلسازی شبکه ای (ٔNetwork Modeling) و نرم‌افزار کانتم (CONTAM) ابزاری بسیار کاربردی در تحلیل جریان هوا در ساختمان است.

علی‌رغم اهمیت بالای موضوع کیفیت هوای داخلی ((Indoor Air Quality (IAQ) در تجربه آسایش افراد، در بسیاری از مواقع نسبت به آن بی‌توجهی شده و تدابیر لازم به منظور حفظ کیفیت هوای داخلی اندیشیده نمی‌شود. معمولا در فرآیندهای مهندسی این چنینی، پــس از تکمیل مرحله طراحی، به منظور حصول اطمینان از کارکرد سامانه مطابق با مقاصد طراحی، بایستی سامانه‌های انتقال و توزیع هوا مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند.

روش های تحلیل جریان هوا در ساختمان

با توجه به اینکه جریان هوا در ساختمان تابع پارامترهای مختلف و متعددی اســت، فرآیند تجزیه و تحلیل آن امری پیچیده است. روش‌های مختلفی جهت تجزیه و تحلیل جریان هوا در ساختمان وجود دارد که از آن بین می‌توان به روشهای تحلیل جبری، روش‌های مدلسازی شبکه ای (Network Modeling) یا مدلسازی چندناحیه‌ای، روش‌های دینامیک سیالات محاسباتی (CFD) و روش‌های آزمایشگاهی اشاره داشت.

همانطور که پیش‌تر اشاره شد، جریان هوا در ساختمان تابع پارامترهای مختلف و متعددی است و روش‌های تحلیل جبری در تحلیل بســیاری از آن پارامترهــا محدودیت دارند. این روشها صرفا برای مسائل ساده کاربرد داشته و در عمل استفاده از آنها در صنعت ساختمان بسیار محدود است. روش‌های مدلســازی شبکه ای (چندناحیه‌ای) یا مدلسازی ناحیه‌ای از فرض‌های ساده‌ساز کمتری نسبت به روش‌های تحلیل جبری استفاده کرده و توانایی تحلیل مسائل پیچیده‌تری را دارند. فرض ساده‌ساز اصلی در این روش‌ها، یکنواخت در نظر گرفتن خواص هوا (مانند دما، غلظت آلاینده‌ها و فشــار) به صورت یکنواخت در هر فضا است. این فرض ساده‌ساز برای فضاهای معمول در ساختمان‌ها انحراف قابل توجهی را در پی نداشته و نتایج قابل قبولی را ارائه میدهد؛ اما در خصوص فضاهای بسیار بزرگ، مانند آتریوم‌های قرار گرفته در ســاختمان‌ها، بایستی با دقت بیشتری مورد استفاده قرار گیرند.

روش‌های دینامیک سیالات محاسباتی (CFD) اصولا روش‌های پرهزینه و زمانبری هستند که چندان برای ساختمان‌های معمول نمی‌توان از آنها بهره برد. این روش‌ها ابزارهای بسیار قدرتمندی در تحلیل فضاهای بزرگ در ساختمان‌ها هستند. روش‌های آزمایشگاهی نیز بسیار هزینه‌بر بوده و فقط در ساختمان‌های خاصی از آنها استفاده می‌شود.

نرم افزار کانتم (CONTAM)

عنوان مدل‌های شبکه ای اصطلاحا به مجموعه‌ای از نرم‌افزارها اطلاق می‌شود که با استفاده از روابط جریان سیالات، امکان شبیه‌سازی جریان هوا یا آب را در یک سیستم پیچیده فراهم می‌کنند. نرم افزار کانتم به عنوان یکی از مدل‌های شــبکه‌ای پرکاربرد و توانمند شناخته می‌شود. این نرم‌افزار به منظور تحلیل کیفیت هوای داخلی و کاربری‌های مرتبط با این حوزه توسعه یافته است. این نرم‌افزار علاوه بر اینکه می‌تواند جریان هوا در ساختمان‌ها را تحلیل نماید، قابلیت شبیه‌سازی حرکت آلاینده‌ها را نیز دارد. کانتم یکی از محصولات انسیتو ملی استانداردها و فناوری ایالات متحده (NIST) بوده که مشمول رعایت حق کپی‌رایت نمی‌گردد. این نرم‌افزار در اختیار عموم قرار دارد و به صورت رایگان میتوان آن را دانلود نمود.

کنترل دود

یکی دیگر از چالش‌هایی که مهندسین تأسیسات مکانیکی و مهندسین حریق و کنترل دود معمولا در پروژه‌های ساختمانی با آن درگیر هستند، نحوه طراحی سامانه‌های فشار مثبت و کنترل دود است. در ساختمان‌های پیچیده این سامانه‌ها را نمی‌توان با استفاده از روابط جبری تحلیل نمود و اســتفاده از این روابط محدودیت‌های فراوانی دارد. کانتم در حال حاضر تقریبا پرکاربردترین نرم‌افزار جهت تحلیل سامانه‌های کنترل دود و ایجاد فشار مثبت و حتی ارزیابی شرایط ایمنی افراد در حوادث حریق در ساختمان است.

در بسیاری از استانداردها و مقررات این حوزه مانند NFPA 92 و UAE Fire and Life Safety Code of Practice و SFPE Handbook از کانتم به عنوان ابزار طراحی سامانه‌های فشار مثبت در ساختمان‌های بزرگ و پیچیده نام برده شده است. به منظور شروع کار با نرم افزار کانتم و کاربرد آن در طراحی سامانه های کنترل دود میتوان به فصول ۱۴ و ۱۹ کتاب کنترل دود ترجمه عباس شاملو رجوع نمود.

کتاب راهنمای نرم افزار کانتم

با در نظر گرفتن چالش‌ها و نکات فوق و به منظور گام برداشتن در راستای رفع آنها، نسبت به ایجاد این راهنما اقدام گردید. با امید به اینکه این راهنما برای مهندسین و متخصصین مفید واقع گردد. در ادامه باید از زحمات کلیه دوستان، اساتید و افرادی که در جهت تکمیل این راهنما و چاپ آن به اینجانبان یاری رساندند، قدردانی نماییم. پیشاپیش از تمامی متخصصین، همکاران، صاحبنظران و دانشــجویان ارزشمندی که نظرات دقیق و ســازنده خود را در خصوص بخش‌های مختلف کتاب برایمان ارسال مینمایند، کمال تشکر و قدردانی را داریم. امید است که در ویرایش‌های بعدی این راهنما بتوانیم از آن عزیزان نیز یاد کنیم. بی‌صبرانه در انتظار ارتباط با شما مخاطبین و اساتید بزرگوار و اطلاع از نقطه نظرات ارزشمندتان هستیم.

عباس شاملو – امیرحسین صاحب‌الزمانی – میلاد دربندسری

دریافت نرم افزار کانتم (3.4 CONTAM) نسخه ۳.۴ (دانلود نسخه مخصوص ویندوز)

دریافت راهنمای کاربران کانتم (دانلود نسخه انگلیسی) | CONTAM User Guide and Program Documentation – Version 3.4

به منظور تهیه کتاب راهنمای نرم افزار کانتم (CONTAM) در ساعات اداری با شماره تلفن ۰۲۱۸۸۸۵۳۶۲۷ تماس حاصل فرمایید.

آموزشی, کنترل دود, مدلسازی , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
 
5 دیدگاه
  1. واحد حامدی نیا 1 بهمن, 1399 at 10:40 ق.ظ پاسخ

    لطفا سر فصل ها و یک قسمت کتاب رو بعنوان نمونه قرار بدید.ممنون

  2. سلام برای دریافت کتاب میشه راهنمایی نمایید؟

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *